فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

ارزیابی شتابزده - ۳۴

در پناه بلوط [مستند] - مهدی نورمحمدی، ۱۳۹۲

امتیاز: ۴/۵ از ۵.

فیلم به زندگی سنجاب ایرانی در کوه های زاگرس می پردازد...

 لوکیشن فیلم جنگل های زاگرس است، جایی که محل زیست سنجاب ایرانی (سنجاب زاگرس) است. فیلم بدون نریشن روایت می شود و تنها گاهی از نوشته های کوتاهی مانند اسامی استفاده می کند. روایتی گرم که همذات پنداری مخاطب را در پی دارد، به همراه یک کارگردانی حرفه ای، هم مخاطب را با این گونه ی زیبا آشنا می کند و هم او را نسبت به حفظ آن آگاه می کند، چرا که سنجاب ایرانی گونه ای در معرض انقراض است. شناخت خوبی که فیلم از سنجاب ایرانی می دهد، نشان دهنده ی کار  پژوهشی قوی گروه سازندگان آن است.

در پناه بلوط، مستندی بومی اما در سطح جهانی ست. 

پ.ن. ها:

 ٭مهمترین عاملی که سنجاب ایرانی را در معرض انقراض قرار داده است، انسان ها هستند؛ شکار بی رویه، بریدن درختان و  آتش سوزی های گسترده و پی در پیِ جنگل های زاگرس، هر روز از تعداد آن ها می کاهد. این در حالی ست که وجود آن ها برای دوام این جنگل ها ضروری ست؛ جنگل هایی که سرچشمه ی پر آب ترین رودخانه های ایران هستند و تامین کننده ی نزدیک به نیمی از آب ایران.

٭در منطقه ی بلوچستان هم سنجابی زندگی می کند به نام سنجاب بلوچی یا نخلی که اتفاقا محلی ها برخورد خیلی خوبی با آن دارند، چرا که عقیده دارند در دفع آفات کشاورزی به آن ها کمک می کند.

کتاب سبز - پیتر فارلی، ۲۰۱۸

امتیاز: ۴/۲۵ از ۵

تونی که به تازگی کارش را به عنوان دربان یک بار از دست داده است، به استخدام یک نوازنده ی سیاهپوست در می آید تا راننده ی او در تور کنسرت جنوب آمریکایش باشد...

داستان در دهه ی  پر آشوب ۶۰ میلادی می گذرد و مسائل نژادپرستی در آن دوره را برجسته می کند. فیلم در این راه از طنز ظریفی هم بهره می گیرد که باعث قوّت آن شده است. بازی ویگو مورتنسن برای درآوردن لحن فیلم، تعیین کننده است. هنر( و در اینجا موسیقی)، محملی می شود برای شکستن مرزها و رنگ ها. 

در سکانس پایانی و در خانه ی تونی، می بینیم که او به حداقلی  -و شاید بیشتر-  تشرّف رسیده است.

فیلم  ارزش مطالعات اجتماعی دارد.

جنگل تخته سیاه - ریچارد بروکس، ۱۹۵۵

امتیاز: ۳/۷۵ از ۵

ریچارد دَدیِر در نخستین تجربه ی معلمی اش، وارد مدرسه ای با دانش آموزان بزهکار می شود...

تصویری از خشونت و ناهنجاری در مدرسه ای آمریکایی و ناتوانی سیستم آموزشی در بازدهی مطلوب. همزمان، فیلم به معلم های مدرسه هم می پردازد. گلن فورد در نقش معلم عالی ست و سیدنی پواتیه ی جوان در نخستین نقش آفرینی سینمایی اش می درخشد و کاراکترش به عنوان نخستین ستاره ی سیاه پوست  سینما را پی می ریزد.

فیلم ارزش مطالعات اجتماعی دارد.

پ.ن. ها:

٭ گفته می شود که این، نخستین فیلمی ست که در موسیقی متنش از موسیقی راک استفاده شده است.

٭ این فیلم به نام "جنگل مدرسه" هم شناخته می شود.

نظرات 3 + ارسال نظر
الهام شنبه 17 تیر 1402 ساعت 17:03 https://yanaar.blogsky.com/

سلام
برایم خیلی خیلی جالب بود که گونه‌ای بلوچی از این موجود دوست داشتنی هم هست که برای ما فقط در کارتون ها تداعی می شد. خیلی علاقمند شدم حتما این مستند را ببینم. از دو فیلم دیگر که معرفی کرده اید فیلم جذاب کتاب سبز را دیده ام، چون با آن تم و بازی ها از دست دادنی نبود هر چند با حفظ کلیشه های هالیوودی ساخته شده ولی ارزش دیدن دارد. دیگری را هم حتما خواهم دید.

درود،
بله و گونه های دیگه هم هست، اما جالبه که در منطقه ی بلوچستان، بومی ها ارتباط خوبی با این گونه دارن؛ همانند تمساح پوزه کوتاه (گاندو) که اون هم از طرف مردم تهدیدی شامل حالش نیست.
بله، موافقم که کتاب سبز از کلیشه ها بهره برده.
امیدوارم هردو فیلم دیگه رو هم ببینید و از تماشای اون ها لذت ببرید.
خیلی ممنونم از حضورتون.

Baran جمعه 16 تیر 1402 ساعت 09:29

سلام.
عید تون مبارک.
و خیلی ممنون از معرفی هایِ همیشه خاسِ تون.

درود و سپاس،
همچنین.
به مهر می بینید،
خیلی ممنونم از حضورتون.

نگین یکشنبه 4 تیر 1402 ساعت 21:25 http://www.parisima.blogfa.com

سلام

مستند در پناه بلوط رو دیدم و لذت بردم از شگفتی های خلقت این موجود کوچولوی دوست داشتنی و تاسف خوردم بابت در معرض انقراض بودنشون و اینکه همیشه پای یک "انسان" در میان است!

green book رو دو بار دیدم و عالی بود.
جنگل تخته سیاه رو ندیدم ولی حتما میبینم.ممنون از معرفیش.



فیلم Bohemian Rhapsody با بازی رمی مالک رو هم اگه دوست داشتین ببینین.

درود!
خوش حالم که از تماشای فیلم ها لذت برده اید. در پناه بلوط واقعا اثری خوش ساخت و تاثیرگذاره و کلا مستند سازان ایرانی با این امکانات کم، در حوزه ی حیاط وحش خیلی خوب کار کرده اند.
جنگل تخته سیاه با اینکه قدیمی هست، اما برای من مخصوصا به عنوان یک معلم، جالب بود. امیدوارم ببینید و از تماشای اون لذت ببرید.
خیلی ممنونم بابت پیشنهادتون، اگر فرصت بشه حتما می بینم.
سپاس از حضورتون و وقتی که گذاشتید و نظراتتون رو نوشتید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد