فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

ارزیابی شتابزده - ۳۳

قصیده گاو سفید - بهتاش صناعی ها، مریم مقدم، ۱۳۹۸

امتیاز: ۴/۲۵ از ۵

به مینا که شوهرش به خاطر قتل عمد قصاص شده است، خبر می دهند که شوهرش بی گناه بوده است...

فیلم با داستانی نو و گیرا، بازی های خوب و ریتم مناسب، فضاهای تازه ای در سینمای ما خلق می کند. سکونِ فیلم، دوست داشتنی و متناسب با روایت آن است.

پ.ن:

اگرچه فیلم درجشنواره ی فیلم فجر سال ۹۸ نمایش داده شده بود، اما  اجازه ی اکران نیافت و در نهایت در فضای مجازی پخش شد.

تی تی - آیدا پناهنده، ۱۳۹۹

امتیاز: ۴/۲۵ از ۵

تی تی زنی روستایی، با فیزیکدانی آشنا می شود که روی فرضیه ای درباره ی پایان جهان کار می کند...

  تی تی یکی از بهترین عاشقانه های چندسال اخیر سینمای ماست که اگرچه برای عشق فیلم ها، جاده (فدریکو فللینی، ۱۹۵۴) را به ذهن متبادر می کند، اما به شدت بومی ست و فیلمنامه روی شخصیت نخست فیلم، خیلی خوب کار کرده است. فیلم در عین حال تقابل دیدگاه های مختلف است و  تی تی با ایمان و روح طبیعت گرایش، برنده ی نهایی این تقابل هاست.

 ما با اثری روان و دلپذیر، با بازی ها و موسیقی خوب و از جمله فیلمنامه ای درخشان رو به رو هستیم، اگرچه که در بخش هایی و از جمله پایانش، دچار اُفت می شود.

خط فرضی - فرنوش صمدی، ۱۳۹۸

امتیاز: ۴ از ۵

سارا، در غیاب شوهرش و بدون اطلاع او، با دختربچه اش به عروسی خواهرش در شمال می رود ...

فیلمی یکدست، مدرن و خوش ساخت که بیش از هرچیز درباره ی راستی است، اگرچه می توان آن را در دسته بندی های مختلفی همچون واقعگرای اجتماعی، قرار داد.

نظرات 5 + ارسال نظر
نگین دوشنبه 29 خرداد 1402 ساعت 14:40 http://www.parisima.blogfa.com

سلام

من نقد حرفه ای بلد نیستم ولی همینقدر میدونم فیلم/ کتابی که در دقایق/صفحات اول بیننده /خواننده رو مشتاق به ادامه کنه، فیلم/ کتاب خوب و موفقیه.

تی تی عالی بود و به نظر من یکی از بهترین بازی های خانم شاکر دوست. قصیده گاو سفید رو دو بار دیدم تا بعضی نکاتش رو متوجه شدم. خط فرضی رو هنوز ندیدم.
تازگی ها علاوه بر دیدن فیلم، بخصوص برای روشن شدن نکات مبهم، نقد هاش رو هم میخونم و خیلی بهم کمک میکنه.

این روزها بیشتر دنبال کتابهای صوتی هستم که در حین انجام کارهام بتونم گوش کنم.

تندرست و پایدار باشید

درود،
به هرحال هر مخاطبی با انگیزه ای سراغ یک اثر می ره و به نظرم هر اثری برای مخاطب خودش ساخته شده، اما چیزی که مسلّمه اینه که سینما از بدو پیدایشش تاکنون -که راه های مختلفی رو امتحان کرده- آنگاه موفق بوده که تونسته باشه با طیف وسیعی از مخاطبان ارتباط برقرار کنه؛ فیلم های خوب معمولا چند لایه اند، طوری که هر مخاطبی بسته به دنیای زیست فکری خودش، با یک یا چند لایه از اون ارتباط می گیره.
امیدوارم از تماشای فیلم ها لذت ببرید.
مطالعه ی نقد فیلم ها، مخصوصا فیلم های عمیق، کمک زیادی به درک شما از دنیای فیلم و البته سینما می کنه؛ البته که نقد هم باید نقد باشه!
"ارزیابی شتابزده"، نگاه کوتاهی به فیلم هایی هست که یک بار توسط نگارنده دیده شده ن و هدف اون، آشنایی مختصر مخاطب با فیلم ها و احیانا تصمیم گرفتن برای تماشا کردن یا نکردن اون هست.
متاسفانه من هنوز یک کتاب صوتی هم گوش نکرده ام، شاید در آینده مجاب به انجام این کار بشم!
خیلی ممنونم از شما؛ در کنار عزیزانتون شاد و سرزنده باشید.

الهام پنج‌شنبه 11 خرداد 1402 ساعت 12:12 https://yanaar.blogsky.com/

سلام
معمولاً ارزیابی‌های شتابزده را حتماً می‌دیدم و پر و پیمان بودند. حقیقتش هر تلاشی می‌کنم برای در جریان حداقل سینمای روز داخلی بودن، نتیجه ناامیدکننده است. کیفیت فیلم‌ها حتی با سینمای دهه‌های قبل خودمان هم قابل قیاس نیستند و خیلی افت کرده‌اند. از آن‌جایی که وقت ارزشمند است و دسترسی نامحدود هم هست، فقط فیلم‌ها و سریال‌های باکیفیت و خیلی خوب خارجی را می‌بینم که فکر و شعور و دغدغه و حداقل زیبایی شناختی پشت شان هست

درود!
این از مهر شما بوده و هست که ارزیابی های شتابزده رو دنبال می کردید و بابتش بسیار سپاس گزارم.
من هم اغلب فیلم های خارجی می بینم که در فرصت های آتی درباره شان خواهم نوشت.
به نظرم ممیزی ها و تنگ نظری ها و تحویل گرفتن خودی ها اگه نبود، چهره ی واقعی سینمای ما بهتر پیدا بود و واقعگرایانه تر می شد در این مورد داوری کرد؛ من معتقدم که سینماگران خوبی داریم، پر انرژی و با ایده های نو، اما سرخورده از شرایط و تا حدی ناامید. اگر واقعا فضای مناسبی باشه، سینمای ما به سرعت خودش رو نشون خواهد داد.
البته که این حرف ها به معنای نادیده گرفتن ضعف ها نیست؛ به لحاظ فیلمنامه، سینمای ما ضعف داره که علت اصلیش فاصله گرفتن از ادبیات و خودمحور بودن کارگردان هاست که اغلب خودشان می نویسند و خودشان هم می سازند و علاقه ی کمی به فعالیت های گروهی در این مورد دارند.
خیلی ممنونم از حضورتون و وقتی که گذاشتید.

مشق مدارا شنبه 6 خرداد 1402 ساعت 18:34

سلام
تا حدودی فیلم زیاد می‌بینم اما سهم فیلم‌های ایرانی روز‌به‌روز کم‌تر می‌شود. مدتهاست می‌خواستم فیلم قصیده...را ببینم، این مطلب یادآوری به جایی بود که آخر هفته رفتم سراغش.
فیلم مضمون تازه و خیلی خوبی داشت اما ضرباهنگ داستان زیادی کند بود و شخصیت‌پردازی‌‌ها ضعیف. اگرچه بازی نقش اول زن بسیار خوب و قابل توجه بود.
ممنون از شما

سلام،
در شرایط فعلی، عجیب نیست که میل به تماشای فیلم های خارجی بیشتر باشه؛ امیدوارم روزی رو هم ببینیم که هنرمندان توانمند ما در فظایی مطلوب، به خلق آثار بپردازند.
با سپاس از بیان نظراتتون؛ به نظرم ضرباهنگ فیلم متناسب با ساختارفیلمنامه انتخاب شده بود و اتفاقا بخش مهمی از موفقیتش رو مرهمن همین ضرباهنگه. اگرچه معتقدم که فیلمنامه می تونست بهتر باشه، اما در همین اندازه، به خوبی فرم و مضمون در فیلم در هم آمیخته شده اند. از همان نمای نخست و گاو سفید در حیاط زندان، ما متوجه می شیم که با روایتی معمول رو به رو نیستیم.
کاملا دذسته، بازی خانم مقدم، به درآوردن داستان خیلی کمک کرده است.

سپاس از شما بابت وقتی که گذاشتید، خوندید و نظرتون رو نوشتید.

میله بدون پرچم پنج‌شنبه 4 خرداد 1402 ساعت 09:51

سلام
چه نمرات خوبی ... جدیداً بیشتر از آنکه فیلم ببینم فیلم دانلود می‌کنم!!... باید خودم را اصلاح کنم.

سلام از ماست حسین آقا،
والله سلیقه س دیگه؛ امیدوارم اگه تماشا کردین، لذت ببرید.
در عوض شما وقتتون رو برای خوندن کتاب می ذارید و درباره شون می نویسید، که این خیلی خوبه.
خیلی ممنونم از وقتی که گذاشتید و خوندید.

Baran پنج‌شنبه 4 خرداد 1402 ساعت 08:35

اجازه آقا؟ما ابتدا تی تی رو تماشا کردیم.بعد خط فرضیُ.در آخر هم قصیده گاو سفیدُ.
ولیکن ئی پست و
پوستر هاش؛زور زور خاس اند.
و هزار البته؛آخ...از پوستر سوم.له خوا گیان ئه رای دوست و دشمن نخواد...

چه خوب که هر سه فیلم رو تماشا کردید و امیدوارم که از تماشای اون ها لذت برده باشید.
به مهر می بینید؛ زور سپاس!
آمین...؛ نقطه ی عطف فیلم همون سکانسه.

خیلی ممنونم از وقتی که گذاشتید و خوندید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد