فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

تالار ظروف و عمارت الماس

تالار ظروف
در تالار ظروف که مجموعه ای از ظرف های اهدایی به پادشاهان قاجار است، ظرف های زراندودی که ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه اهدا کرده است، برای بازدیدکننده ها بسیار جذّاب بود. بازدیدکننده هایی که بیشترشان خانم بودند.
بسیاری، این تالار را شاید راهرویی بیش نمی دانستند که ویترین هایی پر از ظرف در دو طرفش دارد؛ اما همین که می شنیدند که این ویترین ها را فرح برای همین ظرف ها از فرانسه سفارش داده است، که دومین ویترین، مجموعه ظرف های اهدایی از طرف ناپلئون به فتحعلی شاه است، یا آن تابلوهای آویخته بر دیوار، رنگ و روغن نیستند و از قطعات ریز سنگی ساخته شده اند که به آن ها میکرو موزائیک می گویند، می ایستادند و از نو تماشا می کردند.
بازدیدکننده های خارجی زیاد بودند؛ از روس ها که بیشترینشان بودند، تا گردشگرانی از  عراق، چین و ترکیه تا گروهی از دیپلمات های نیجریه ای. آقای بیژن بیرنگ هم از بازدیدکننده ها بودند که با ایشان گپی کوتاه زدیم.
تالار ظروف
عمارت الماس

عمارت الماس، به خاطر مقرنس های آینه کاری شده اش به این نام معروف شده است؛ عمارتی کوچک از دوره ی فتحعلی شاه که در ضلع جنوبی مجموعه ی کاخ گلستان قرار گرفته است.

 در این عمارت، دو تابلوی نقاشی از فتحعلی شاه، که مهرعلی، به سبک پیکرنگاری درباری کشیده شده است، چند مجسمه و تعدادی عکس از شکارگاه های عهد ناصری وجود دارد. دوره ی قاجار، از دوره هایی ست که حیات وحش ما به سبب شکارهای بی رویه، آسیب زیادی می بیند. از جمله پلنگ، شیر ایرانی و ببر مازندران در ابعاد وسیعی شکار می شوند و رو به انقراض می روند. شکارهای وحشیانه ی ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه در تاریخ معروف است.

  از جمله مشکلاتی که در این بخش داشتم، دست کشیدن بازدیدکننده ها به کاغذ دیواری های عمارت بود؛ وقتی بنا در میانه ی جنگ ایران و عراق در اثر بمباران بازار تهران آسیب می بیند، در بازسازیِ دوباره، دیوارها را کاغذ دیواری می کنند؛ آن هم کاغذ دیواری هایی فرانسوی که از عهد ناصری در انبار کاخ باقی مانده بود.

   به خانمی که به دیوار دست کشید تذکر دادم، پاسخ داد که:"خواستم ببینم جنسش با دیوار اون طرف فرق می کنه یا نه. اونجا جنسش ابریشم بود!"

عمارت الماس

نظرات 2 + ارسال نظر
زهرا دوشنبه 14 شهریور 1401 ساعت 10:41 https://farzandenakhaste.blogsky.com/

چه خوب که تصاویر و اطلاعات خوب رو پست کردین علاقمند شدم اینبار که تهران رفتم دخترکمم رو هم ببرم بازدیدکاخ گلستان

خواهش می کنم؛ سعی کردم تا حدی مخاطبان رو با فضای اونجا آشنا کنم.
چه خوب که فرزندتون رو هم می برید، می تونه براشون خیلی جالب باشه.
امیدوارم بهتون خوش بگذره.

سپاس از حضورتون.

میله بدون پرچم یکشنبه 13 شهریور 1401 ساعت 14:58

سلام
چه دوران کارآموزی پرباری
واقعاً هنگام بازدید از این مکانها بهترین چیز وجود راهنمایی است که توضیحات لازم را بدهد. بسیار عالی. خدا قوت

درود حسین آقا،
خیلی ممنونم.
برای من واقعا آموزنده ست و هربار تجربیات تازه ای به دست می آرم.
متاسفانه نیروهای مجموعه کمه و اون هایی هم که در هر بخش هستن اغلب کنترلچی بلیط یا از نیروهای حفاظت هستن و وجود راهنماها خیلی می تونه کمک کننده باشه.
به شخصه وقتی گروهی با رضایت از بخش خارج می شن، خستگیم در می ره
زنده باشید
خیلی ممنونم از حضورتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد