فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

ارزیابی شتابزده - ۲۰

چریکه تارا - بهرام بیضایی، ۱۳۵۸

امتیاز: ۴/۵ از ۵

  تارا که بیوه زنی ست، پس از بازگشت از ییلاق، با چند خواستگار رو به رو می شود. همزمان، شمشیر قدیمی پدربزرگش، او را با مردی تاریخی رو در رو می کند...

  چریکه به آواز یا داستانی حماسی گفته می شود؛ پس مخاطب از ابتدا آگاهی دارد که با داستانی معمولی رو به رو نیست.

بیضایی، علاقه ی دیرینش به تعزیه را در تار و پود فیلم می گنجاند؛ همزمان دو تعزیه می بینیم. تعزیه ای که در روستا اجرا می شود و تعزیه ای که تارا خود بازیگر آن است.

  در سینمای ما، فیلمی نو و نامتعارف به لحاظ فرم و مدرن به لحاظ محتواست. بیضایی موفق می شود به شکلی بیرونی، برخورد تارا با دغدغه های ذهنی اش را به نمایش بگذارد که البته ممکن است برای هر مخاطبی روشن نباشد.

 بازی ها عالی، و سوسن تسلیمی به نقش تارا، یک انتخاب فوق العاده است.

 فیلم به لحاظ نشان دادن بخشی از آداب و رسوم مردم روستایی، و نمایش تعزیه، ارزش مطالعات فرهنگی دارد.

پ.ن:

 متاسفانه این فیلم توقیف شد و هرگز به نمایش عمومی درنیامد و تنها در چند جشنواره ی خارجی به نمایش گذاشته شد. گفته می شود که نخستین فیلم توقیفی پس از انقلاب است. مسئولان وقت فرهنگی کشور، هرگز نتوانستند ارزش های بالای فیلم را درک کنند و به سادگی جلوی نمایش یکی از نامتعارف ترین فیلم های سینمای ما را گرفتند.

نظرات 4 + ارسال نظر
زهرا محمودی پنج‌شنبه 20 خرداد 1400 ساعت 14:41 http://www.mashghemodara.blogfa.com

سلام
نام بهرام بیضایی با فرهیختگی عجین شده. چقدر خوب در دورانی هستیم که آثار فاخر ایشان را داریم و چقدر حیف آن‌چنان که باید قدرشان را ندانستیم. به هر حال ظاهرا که: فلک به مردم نادان دهد زمام مراد!

درود!
آقای بیضایی اگه بی نظیر نباشه، قطعا کم نظیره! فوق العاده ست این بشر؛ واقعا یه فرهیخته ی خاصه و خیلی از زمانش جلوتر بوده و هست.
حیف و صد حیف که کارگاه ها و کلاس هایی که در ایران داشتن الان نیست؛ ما هنوز هم از نسلی که پای درس هاش نشستن داریم بهره می بریم، خودش چی بوده!
واقعا که فلک...!

خیلی ممنونم از حضورتون.

الهام چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت 12:13 https://yanaar.blogsky.com/

سلام
این فیلم در حقیقت یک سرمایه‌ی فرهنگی است. چهره‌ی سوسن تسلیمی در این تصویر به اندازه‌ی یک دوران حرف می‌زند... فکر می‌کنم فیلمسازی بیضایی بسیارمدیون و مرهون بازیگران زنی است که با او کار کرده اند، خصوصاً با تأکید زیاد سوسن تسلیمی.

درود،
موافقم و کاش این فیلم بیشتر قدر دانسته می شد.
سوسن تسلیمی به لحاظ چهره، صدا و تسلط بر زبان بدنش، یک بازیگر فوق العاده برای سینمای ماست.
در مجموعه فیلم هایی که بیضایی ساخته است، زنان جایگاه مهمی را دارا هستند و به نوعی فیلم بر مدار آن ها می چرخد. سوسن تسلیمی محصول کارگاه ها و گروه های تئاتری دهه ی پنجاه هست که شاید مناسب ترین گزینه برای نقش های مورد نظر بیضایی بود. و البته که همه ی بازیگران زنی که با او کار کرده اند، بازی های ماندگاری از خودشان به یادگار گذاشته اند.

خیلی ممنونم از حضورتون.

Baran چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت 06:48

فره خاسِ!
زور زور سپاس له ئی پست و معرفی بیست.

به مهر می بینید، خیلی ممنون.

زور سپاس له حضورتان.

ایلیا چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت 00:58 https://fegh98.blogsky.com/

درود و سپاس از حضورتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد