فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

لکه ی سرخ

به خاطر آلودگی هوا مدرسه های استان تعطیل شد. البته هیراد یک هفته بیشتر است که مدرسه نرفته است. آنفولانزای سختی گرفته بود که خوشبختانه دوره اش در حال سپری شدن است.

دکتر اولی که در چند ثانیه سرماخوردگی را تشخیص داد؛ آمپول ها و شربت هایش فقط یک شب جواب داد و بعدش هیراد تب شدیدی کرد. دکتر دومی اما تشخیصش درست بود.

یک روز من مرخصی گرفتم و یک روز فروغ و بقیه را منزل مادر بود.

وقتی شربت می خورَد، در یک دستش دستمال کاغذی می گیرد و در دست دیگرش فنجانی آب. بلافاصله پس از خوردن شربت، دستمال کاغذی را روی زبانش می کشد و آب می خورد! خوردن قرص استامینوفن برایش سخت ترین قسمت پروسه بود و به گریه اش می انداخت.

حالا فقط یک شربتش باقی مانده است. هنوز سرفه هایش تمام نشده است.

می گوید:"می دونی چیِ مریض شدن خوشاینده؟

این که تعطیلیم بیشتر می شه!"

علاقه اش به نجوم دیشب ما را نشاند پای برنامه ی "راهنمای مسافران کهکشان" که از شبکه ی چهار پخش می شود. برنامه درباره ی سیاره ی مشتری بود. گفت:"دوست دارم به مشتری سفر کنم."

گفتم:"فعلا که امکانش برای بشر وجود نداره."

دیشب فهمیدیم که آن لکه ی سرخ معروفِ روی مشتری، در واقع طوفانی حداقل سیصد ساله است و مثلا خاک نیست؛ در واقع لایه ی بیرونی سیاره پوشیده از گاز و ابر است.

پس از تماشای برنامه ای درباره ی سیاهچاله ها هم، مدام درباره شان می پرسید و من پرسش هایش را حواله می دادم به پس از وصل شدن اینترنت.

به اش گفتم روزی برایت تلسکوپ خوبی خواهیم خرید تا با آن بتوانی سطح ماه را از نزدیک ببینی.


نظرات 6 + ارسال نظر
نرجس سه‌شنبه 19 آذر 1398 ساعت 19:47

به تجربه متوجه شده ام که توی این سن فقط باید به بچه ها کمک کرد که هرچیزی که رو حس میکنند بهش علاقمند هستند رو تجربه کنند. و بعد کم کم خودشون میتونن مسیر علاقه ی اصلی شون رو پیدا کنند و ادامه بدهند. اعم از رشته های ورزشی و هنری و علمی و غیره...
در مسیر همراهی، موفق باشید

خیلی ممنونم از توجه و راهنمایی هاتون؛ حتما کارگشا خواهد بود. به نظرم بازدید از آسمان شب شروع خوبی باشه:)
فعلا که مشتری این برنامه ی شبکه ی چهار شده ایم که جمعه شب ها پخش می شه.

سپاس از حضورتون؛ در کنار عزیزانتون شاد و سلامت باشید.

نرجس دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 00:33

سلام
تقریبا همسن هیراد بودم که از طریق کتابهای ایزاک اسیموف با نجوم آشنا شدم و کم کم این علاقه با گردش علمی به آسمان نمای تهران بیشتر شد و بعدها کتابهای بیشتری خواندم و بعدها از طریق برنامه ی آسمان شب سیاوش صفاریان پور و کمی بعدترش با برنامه ای در رادیو جوان اشنا شدم که موضوعش نجوم بود که باعث شد در اواخر نوجوانی اولین تجربه ی شب رصدی م رو در موزه ی داراباد برای یک ماه گرفتگی تجربه کنم و..... سالها نجوم آماتوری کار میکردم و در همایشهای ماهانه و مناسبت های نجومی عضو فعال بودم و بلاخره تلسکوپ هم خریدم و شبهای رصدی بیشتری رو تجربه کردم و کم کم به حدی رسیدم که میتونستم به تنهایی اکثر اجرام لیست مسیه رو رصد کنم و ووو....
هیراد اول این مسیر پرهیجان و تمام نشدنیه... همراهیش کنید که تجربه های فوق العاده ای در انتظار همتون هست...
الان امکانات کسب اطلاعات و فیلمها و کتابها و مراکز مرتبط با نجوم، غیر قابل مقایسه با زمان ماست... از فرصت پیش آمده خیلی استفاده کنید.
و نوش جان

درود و سپاس!
چه جالب این مسیر رو توصیف کرده اید؛ چه قدر خوب!
راستش من هم علاقمند بودم به نجوم؛ اما هرگز امکانش رو نداشتم که این علاقمندی رو دنبال کنم. حالا دلم نمی خواد هیراد اون حسرت ها رو به دوش بکشه ، و اگه علاقمندیش جدی باشه، همه ی تلاشم رو می کنم تا در این مسیر موفق بشه.
هنوز در مورد علاقمندی هاش مطمئن نیستم؛ چیزی که مسلمه اینه که به علوم خیلی علاقمنده.
سپاس از توجه و پیشنهاداتتون.
خیلی ممنونم که خوندین.

صبا سه‌شنبه 12 آذر 1398 ساعت 00:56 http://www.5eafaq.blogfa.com

سلام
ایشالا حال آقا هیراد خوب خوب باشه

درود و سپاس!
خیلی ممنونم، خدا رو شکر خوبه.
سلامت باشید.

سپاس از حضورتون.

نیره شنبه 9 آذر 1398 ساعت 18:00 https://bionvan.blogsky.com

ایشالا زودتر رو به راه بشه پسرتون

خیلی ممنونم. سلامت باشید.
خدا رو شکر خیلی بهتر شده.

سپاس از حضورتون.

بهامین شنبه 9 آذر 1398 ساعت 15:54

خداراشکر حال هیراد جان رو به بهبوده.
سرماخوردگی و تب برای بچه ها واقعا سخته، و پدر و مادرها خیلی اذیت میشن .
هیراد حرف مثل پسته زد درخصوص تعطیلات،
یه روز پسته بهم میگفت چه خوبه ادم سرما بخوره و مدرسه نره :)

اینجاهم مدارس تعطیل و هوا آلوده اس
کاش بارندگی بشه و هوا پاک بشه

دنیای ستاره و آسمان شب عجیب تماشایی است

خیلی ممنونم؛ سلامت باشید.
واقعا درسته...؛ همه اش نگران مدرسه اش بودیم و مدام پیگیر که از درس هاش عقب نمونه.
خدا عزیزانتون رو در پناه خودش سلامت بداره؛ راستش من هم از این تعطیلات استقبال می کنم اگرچه مجبور بشم بعدا کلاس جبرانی بذارم!:)
هر سال وقتی به سمت سرما می ریم آلودگی ها اوج می گیره.

آسمون خیلی شگفت انگیزه و بچه ها عاشق شگفتی اند.

سپاس از حضورتون.

زهرا شنبه 9 آذر 1398 ساعت 13:07 https://farzandenakhaste.blogsky.com

خدارو شکر که بیماری آقا هیراد رو به بهبوده. ظاهرا تا الان 15 نفر در اثر ابتلا به آنفلونزا فوت شده....... آرزوهای بچه ها واقعا شیرین و دوست داشتنیه.. به امید آینده ای خوش برا آقا پسر خوبتون

خیلی ممنونم، سلامت باشید.
خدا عزیزانتون رو براتون سلامت بداره.
متاسفانه این بیماری در حال گسترشه.
هیراد خیلی اذیت شد.
خیلی ممنون؛ همین طور برای عزیزان شما.
سپاس از حضورتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد