فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

منفی چهل درجه

  دیروز در خانه ی هنرمندان ایران از نمایشگاه عکسی دیدن کردم به نام «منفی چهل درجه» از "مسلم ایران نژاد"؛ عکس هایی که در سرمای آسیای میانه و سیبری و مغولستان گرفته شده اند و بخشی از عکس های سفری شش ماهه  با دوچرخه از ایران تا مغولستان است.
 همیشه زمستان برایم جذاب بوده است؛ سکوت و سپیدی توام با ترس. چند شب پیش هم از تلویزیون فیلم «تا جایی که پاهایم توان رفتن داشت» را تماشا کردم که داستان فرار یک زندانی آلمانی پس از جنگ جهانی دوم، از زندانی مخوف در شوروی سابق را روایت می کند. فراری باورنکردنی از نزدیکی تنگه ی برینگ در شمال شرق سیبری به سمت غرب و جنوب، که سه سال طول می کشد و در نهایت به ایران می رسد و پس از آن به آزادی. مرد بی وقفه در سرمای سیبری گام برمی دارد، چرا که می داند ماندن یعنی تا ابد در سیاهی های معدن زغال سنگ در زیر زمین کار کردن.
  بکر بودن سیبری و مغولستان، با آدم هایی که به دوربین لبخند زده اند، عکس هایی جذاب را به وجود آورده اند که به گفته ی "مسلم ایران نژاد"، نخستین تجربه های عکاسی حرفه ای او هم هستند.
  عکس ها را که می دیدم، دلم می خواست آن جا و در آن فضا باشم؛ کلبه های گرم مردمان بومی وسط کوهستان، یا جایی در میانه ی جنگل های انبوه سیبری!


از عکس های این نمایشگاه
نظرات 3 + ارسال نظر
جلبک خاتون سه‌شنبه 2 شهریور 1395 ساعت 17:52

توی مترو هم گاهی از این تالار عکس ها میبینم.

و خب بین شلوغی های روز دیدن عکس های سیبری گونه و‌برفی اینجوری میتونه برای چند ساعتی فارغ از‌همه آدمو‌ مسخ اون حال و هوای تصویر‌ بکنه :)

دلنشینن....فکر‌کردن به لونه های برفی عه گرم اونم‌وسط زمستون‌ ؛)

واقعا حس خوبی به آدم می دن عکس های زمستون؛ برای من که خیلی جالب بودن.

سپاس از حضورتون.

دل آرام شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 20:17 http://delaram.mihanblog.com

چقدر جالب زمستان رو توصیف کردین شما

سکوت و سپیدی توام با ترس


این پست قشنگ علاوه بر زیبایی نوشتاری . معرف یک فیلم بود از آن دست فیلمهایی که من دوست دارم با چشم ببلعم تا ببینم..

ممنون و متشکر

درود خانم دل آرام،
نظر لطف شماست.
سپاس از اومدنتون.
فیلم، با این که خالی از ضعف نیست، اما حس تلخی اسارت و از اون مهم تر، تلاش برای بقا و آزادی رو به مخاطبش منتقل می کنه. امیدوارم ببینید و لذت ببرید.

The Conqueror Worm شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 09:40 http://lunacy.blogsky.com/

همیشه وقتی زمستون تموم میشه عجیب غمگین هستم.

زمستان فصلی با ویژگی های خاصه. زیبایی و سکوتش انگا آدم رو به درون خودش دعوت می کنه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد