فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

وقتی بارون می آد، باس بارونی بپوشی!

  همه چیز از «داستان اسباب بازی ۳» شروع شد؛ پسرم هیراد قدری از آن را دید و از آن به بعد تماشای فیلم را به طور جدی آغاز کرد! پیش تر فقط سی دی های کودکانه را می دید. 


  اول ش سخت می گرفت برای تماشاکردن، اما بعد کار به جایی کشید که روزی چند بار باید فیلم را تماشا می کرد.

  بعد فیلم های دیگر آمد:« ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی»، «ماشین ها»، «آرتور و مینی موی ها»، «بالا (up)، «شازده کوچولو»، و این روزها «شهر موشها»...

  انیمیشن ها را گاهی به اسمی که خودش می پسندد می خواند؛ مثلا به «داستان اسباب بازی ۳» می گوید «باز»، که نام یکی از کاراکترهای اصلی آن است، یا «بالا» را به اسم «آقای فردریکسن» می شناسد! البته زمانی به آن آقای فردوسی می گفت، به خاطر یاد گرفتن این نام از مجسمه ی کوچک فردوسی کتابخانه مان!

  دیالوگ هایی از فیلم ها را هم یاد گرفته است، مثلا  از «وودی» گاوچران در «داستان اسباب بازی ۳» که می گوید:«تو چکمه م یه ماره!»

یا نصیحت پدر «فلینت» در «ابری ...» که به او می گوید:«وقتی بارون می آد، باس بارونی بپوشی!»

 من هم که از قدیم مختصر دستی در تقلید صدا داشته ام، چنین دیالوگ هایی یا صدای کاراکترها را برایش درمی آورم و او چه لذتی می برد!!

حالا این کاراکترها را قاطی بازی های کودکانه اش هم کرده...

  اما گذشته از این ها، تماشای چندباره ی این انیمیشن ها که اغلب شان به پیش از تولد او برمی گردند، نکات تازه ای را درباره شان برایم روشن کرده است، که «داستان اسباب بازی ۳» واقعا یک شاهکار سینمایی، به ویژه به لحاظ فرم است؛ فیلم، نمونه ای از یک ایجاز فوق العاده است؛ این ایجاز در همه چیز به چشم می خورد، فیلمنامه، مونتاژ، دکوپاژ؛ و داستان در حداقل زمان ممکن روایت می شود.

  و چه طنزی دارد «ابری..»، که هنوز هم جذاب است؛ فیلم نشان می دهد که تکنولوژی یی که صرفا برای راحتی آدم ها به کار گرفته شود، تا چه اندازه می تواند دنیای ما را تهدید کند.

«ماشین ها»، کارکرد جغرافیا را در داستان به خوبی نشان می دهد؛ دوستی، حرف نخست فیلم است. موسیقی فیلم عالی ست.

  در «up»، قدرت عشق به تصویرکشیده می شود، و من چه قدر آن سکانس های نخستین فیلم را دوست دارم... و آن سکانسی که خانه به پرواز درمی آید! این جاست  که انیمیشن کارکرد خود را به درستی نشان می دهد؛ رویاها دست یافتنی می شوند.

  و البته که باید از دوبله های عالی این ها هم گفت که لذت تماشایشان را چند برابر کرده است.

  هیراد به تماشای این فیلم ها می نشیند، و ما هم لا به لای روزمرگی هایمان از تماشای دوباره شان لذت می بریم. هنوز فیلم های خوبی مانده که داریم و او تماشایشان نکرده است، اما آرام آرام....

  دوست دارم هیراد را به سینما ببرم، تا لذت تماشای فیلم را بیش تر حس کند!

نظرات 8 + ارسال نظر
مژگان یکشنبه 11 بهمن 1394 ساعت 10:14 http://cinemazendegi.blogsky.com/

انیمیشن
+ هروقت کارتون می بینم. دلم برای مژگان کوچولوی درونم تنگ می شه.

:))
پس کلی خاطره براتون زنده می شه!
انیمیشن رو دوست دارم.

احسان دوشنبه 5 بهمن 1394 ساعت 21:33 http://cinemadust.blogfa.com/

سلام جناب بابایی عزیر
در مورد شروع معصومانه فیلم Up کاملا باهاتون هم عقیده ام، موسقی فوق العاده ای هم داره.
و اینکه امیدوارم حال پدر و پسر خوب باشه.

سلام احسان عزیز،
دوست قدیمی!
خوشحالم که حضورت در فضای وبلاگ پر رنگ تر شده.
خوشحالم که Up رو دوست داشته ی.
خیلی ممنونم، هیراد هم به عمو احسان سلام می رسونه!:)

مجید مویدی یکشنبه 4 بهمن 1394 ساعت 00:25 http://majidmoayyedi.blogsky.com

سلام به اسماعیل عزیز
چه واگویه ت گیرا بود. دمت گرم.
واقعا انیمیشن، هیچ از سینما(یا همون فیلم) به نظرم کم نداره. انقدر مثال برای این قضیه هست که خودت بهتر از من در جریانش هستی.
انیمیشن هایی که به قولِ تو، هم فرم و هم محتوا رو به بهترین شکل ارائه کردن.
خوشبختانه همین تازگی ها، "اسباب بازی 3" رو دیدم و حسابی لذت بردم.. اتفاقا این تکه کلام هم تو ذهنم موند :))
+ آقا ما هم این تکرار کردن دیالو گ ها رو دوست داریم و خیلی انجامش میدیم، اما از نعمت صدای خوب بی بهره ایم..اما کماکان این کار رو می کنیم؛ البته بیشتر تو تنهایی، تا بقیه کمتر گوش درد بگیرن.. ملتفت که هستی رفیق ؟

سلام دوست خوبم،
خیلی ممنونم:)
کارتون هایی که در کودکی من رو شیفته ی خودشون کرده بودن، حالا به انیمیشن هایی با ظاهر و داستان های متفاوت پیوند خورده که واقعا از تماشاکردنشون خیلی لذت می برم. امیدوارم «رنگو» رو دیده باشی، یا «وال ای» رو. واقعا هیچ از شاهکارهای غیر انیمیشنی کم ندارن.
پس تو ام اون تکیه کلام رو دوست داشته ی!:))
+ شکسته نفسی می فرمایید مجید خان؛))
سپاس از حضور گرمت!

محدثه بابایی جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 15:23

سلام،فیلمهای کودک با اینکه شاید داستانشان ساده باشد اما می توانند خیلی آموزنده باشد
و اما هیراد عزیز که همیشه کارهاش شاهکاره

سلام محدثه خانم!
همین طوره.
معمولا آموزنده بودن از ویژگی های مهم فیلم های کودکان هست.
بعضی از این انیمیشن ها واقعا هیچ سنی نمی شناسن.
هیراد سلام گرم می رسونه!:)

جلبک خاتون چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت 01:42 http://zendegiejolbakieman.blogsky.com

Up قشنگ ترین انیمیشنی بود که دیدم :)))

به به نی نی دارین؟ چه جالب :)))

و اینکه دوبلر های با مزه مون واقعا همه چیزو رنگی تر کردن :)

Up واقعا زیباست؛ پر از جزئیات قشنگه، و هیراد هم خیلی دوستش داره!

خیلی ممنون؛ هیراد سلام می رسونه!:))

واقعا همین طوره؛ دوبله های انیمیشن هایی که اسم بردم عالی اند و پر از ظرافت؛ از تکیه کلام ها تا آداپته های بامزه شون!
سپاس که می خونید.

معصومه شنبه 26 دی 1394 ساعت 14:47 http://www.escape1981.blogsky.com

داستان اسباب بازی ها رو خیلی دوست دارم
کلا من انیمیشن دوست دارم و همه فیلم ها رو دیدم
بچه های من دورا و باب اسفنجی رو خیلی می بینند البته من به باب اعتیاد دارم.

چه جالب!
ما هم معمولا انیمیشن های خوب رو از دست نمی دیم!
فعلا تماشای انیمیشن ما محدود به علاقه ی هیراد شده، و هنوز از باب اسفنجی خبری نیست!
سپاس که می خونید.

z.b شنبه 26 دی 1394 ساعت 03:47

سلام،
چه خوب که هیراد هم به فیلم علاقه مند است،
لطفا اگر امکان دارد در مورد فیلمهای مربوط به کودکان هم نقدبنویسد .....

سلام،
فکر کنم علاقه به فیلم در خانواده ی ما ژنتیکیه!
معمولا فیلم هایی رو که می بینم، نوشته ای هم در موردشون می نویسم؛ تعدادی نوشته بر انیمیشن ها هم تو وبلاگ هست که از برچسب انیمیشن قابل دسترسیه.
سپاس که هستین!

آبانا جمعه 25 دی 1394 ساعت 14:42 http://abanac.blogsky.com

من چقدر از این هنرهای سمعی بصری فاصله گرفتم.... شاید خیلی خودمو تو کار و درس غرق کردم...

من که نمی تونم فاصله بگیرم! کم تا زیاد، هست.
امیدوارم فاصله ی شما هم کم بشه از این هنرها!
سپاس که خوندین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد