فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

فلسفه های لاجوردی

یادداشت های من...

این داستان واقعیت دارد.


"این داستان واقعیت دارد" ، مجموعه ای است از ۱۳ داستان کوتاه، نوشته ی «جفری آرچر». عنوان کتاب که طبق مقدمه برگرفته از یکی از نمایشنامه های شکسپیر است،به طور غیرمستقیم به مخاطب این را می گوید که داستان ها آن طور که گمان می کنید، پیش نخواهند رفت.

داستان ها روان و خطی نوشته شده اند و وجه سرگرم کنندگی شان قوی ست. رد پای ناسیونالیسم اشرافی در جابه جای داستان ها دیده می شود و در داستان های" تلگراف ملکه"  و "سیاست مدار بی سیاست " این وجه، غالب است.

همچنین است توجه به مفهوم طبقه که در چندین داستان به وضوح دیده می شود؛ به عنوان نمونه در نخستین داستان این مجموعه با عنوان "مسحور"،  دریک مسابقه اسب دوانی، زنی از طبقه اشراف  رابطه ای را آغاز می کند با مردی از طبقه ی فرودست. در این جا مرد وسیله ای می شود تا زن از طریق سرقت، به جواهری با ارزش دست یابد. درنهایت مرد که مبهوت طبقه بالادست خود شده است، رودست می خورد؛ طبقه طبقه است  و به راحتی نمی توان از طبقه ی خود به طبقه ی بالاتر صعودکرد.

  این نگاه درداستان " فقط اعضا " هم پررنگ است؛ در جایی که مردی برای پیوستن به باشگاهی سلطنتی باید مرارت های زیادی بکشد وحتی تا پای مرگ هم برود. نویسنده که از قضا سابقه ی حضور در پارلمان انگلیس را هم داشته ، جزئیات و رفتار کاراکترها را به دقت توصیف می کند و نشان می دهد که این طبقه را خوب می شناسد. اگرچه نویسنده در داستان آخر کتاب"سقوط"، برخلاف داستان های پیشین، این مفهوم طبقه را می شکند.

داستان ها پر کشش وهمراه با تعلیق ولذتبخش بوده و از فلاش فورواردها هم بی بهره نیستند و البته ترجمه ی خوبی هم دارند.

اما ویژگی ای که باعث می شود تا کتاب را در زمره ی آثار عامه پسند قلمداد کنیم  این است که داستان ها پایان ناگهانی دارند. داستان می تواند فارغ از این که چگونه به پایان می رسد، جذاب بوده وتفکر برانگیز باشد، اما اگر همه ی داستان به پایانش بستگی پیدا کند، یک بار مصرف شده و تنها جنبه ی لذت بخش آنی می یابد که این البته با در نظر گرفتن این که هر داستانی برای مخاطب خودش نوشته می شود، نمی تواند بد باشد اما برای مخاطبین جدی تر، یک مجموعه درجه اول به حساب نمی آید.


مشخصات کتاب:

این داستان واقعیت دارد، جفری آرچر، ترجمه ی علی فامیان، نشر نیستان چاپ نخست: ۱۳۹۳.

نظرات 2 + ارسال نظر
س م ا یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 17:07 http://hobootekasif.mihanblog.com

چه خوب که هنوزم این عادت اینجا حفظ شده. معرفی کتاب و فیلم خوب
بعد از مدت ها سلام جناب بابایی .

درود...
خوش اومدین.
خوشحالم از بازگشت دوباره تون.
زنده باشید.
لطف دارید.

جلبک خاتون شنبه 12 تیر 1395 ساعت 17:05 http://zendegiejolbakieman.blogsky.com/

باید کتاب خوندنی‌ایی باشه ؛))

ممنون واقعا :))

من میام اینجا هی به لیست اسم کتاب ها و‌فیلم های ندیده م‌ اضافه‌میکنم ؛))

به سلیقه هم بستگی داره البته اما به قدر کافی سرگرم کننده هست.
خواهش می کنم.
منم کلی کتاب خوب دارم که هنوز فرصت نکرده م بخونمشون و فیلم خوب که فرصت نکرده م ببینمشون!
سپاس که وقت می ذارین و می خونین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد